Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2007

Τεχνολογία και Εκπαίδευση

Ποιοι οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να συμβάλλει η τεχνολογία στην εκπαιδευτική διαδικασία; Τι ρόλο καλείται να παίξει ο δάσκαλος στη σύγχρονη εποχή; Ακολουθούν τρεις ενδιαφέρουσες απόψεις:

«…Στο μελλοντικό εκπαιδευτικό σύστημα θα καταργηθεί ο κεντρικός ρόλος του δασκάλου, δηλαδή δε θα υπάρχει εδροκεντρικό σύστημα, αλλά ο ρόλος θα γίνει κυρίως καθοδηγητικός. Όπως αναφέρεται παραπάνω, η τεχνολογία δίνει στην εκπαίδευση τη δυνατότητα πρόσβασης σε πλήθος πληροφοριών. Όμως δεν είναι κάθε πληροφορία χρήσιμη, ενώ μπορεί να είναι και ψεύτικη. Ο μαθητής δεν έχει τη δυνατότητα να χειριστεί τέτοιο εύρος πληροφοριών και υπάρχει περίπτωση να μετατραπεί σε παθητικό δέκτη πληροφοριών που δεν μπορεί να διακρίνει τις σημαντικές και να τις επεξεργαστεί. Ο ρόλος του δασκάλου θα είναι λοιπόν όχι να μεταδώσει στους μαθητές του γνώσεις, αλλά να τους διδάξει τον τρόπο διαχείρισης και επεξεργασίας των πληροφοριών, έτσι ώστε να γίνει κριτικά σκεπτόμενος άνθρωπος. Έχει καταστεί σαφές λοιπόν ότι δεν πρόκειται να εκλείψει ο ρόλος του δασκάλου, απλώς θα γίνει κυρίως καθοδηγητικός.»
Άρης Σωτηρόπουλος

«…Αυτό που με προβληματίζει είναι κατά πόσον τα βιβλία και τα τετράδια μας θα μπορούσαν, στο μέλλον, να αντικατασταθούν από υπολογιστές τσέπης, τα PDA. Τα βιβλία θα μπορούσαν να κυκλοφορούν σε ηλεκτρονική μορφή, και οι σημειώσεις να εισάγονται στο σκληρό δίσκο του συστήματος, τη στιγμή που εκφωνούνται. Πρακτική σκέψη. Μεγάλη υπόθεση η μικρή τσάντα. Απορρίπτω την παραπάνω σκέψη. Για ιστορικούς λόγους, αφενός, ανέκαθεν οι μαθητές πήγαιναν στο σχολείο με τη σάκα τους γεμάτη βιβλία, αφετέρου, επειδή η εκπαίδευση είναι προσωπικό ζήτημα του καθενός. Το βιβλίο μπορείς να το αγγίξεις, μπορείς να το μυρίσεις, μπορείς να το νιώσεις. Ακόμα και όταν δεν ενδιαφέρεσαι για το μάθημα, μπορείς να το ζωγραφίσεις. Τι άραγε μπορείς να κάνεις με την κρύα, άφθαρτη επιφάνεια του PDA;»
Νικόλας Δουκέλλης

«…Και σε αυτό το σημείο εμφανίζεται ο κρίσιμος ρόλος του δασκάλου ο οποίος δεν πρέπει να απορρίπτει τη συμβολή της τεχνολογίας, ούτε βέβαια να επαναπαύεται σ’ αυτήν. Ο δάσκαλος αναλαμβάνει να καθοδηγήσει τα παιδιά, τους μαθητές στην ορθή και μη αλόγιστη χρήση των τεχνολογικών επιτευγμάτων. Γι’ αυτόν και για τους μαθητές του η τεχνολογία οφείλει να αποτελεί το μέσο για ένα πιο ευέλικτο μάθημα κι όχι την απάντηση σε όλα. Η ανθρώπινη επαφή και η σημασία της δεν μπορούν να αντικατασταθούν από τη στείρα μηχανική γνώση ενός υπολογιστή ή μιας μηχανής προβολής. Και φυσικά, αυτό αφορά μόνο εκείνους που έχουν πρόσβαση στην τεχνολογία η οποία ας μην ξεχνάμε, είναι κι αυτή προνόμιο των λίγων, πράγμα το οποίο δημιουργεί διαφοροποιήσεις και αποτελεί σημαντικό μειονέκτημα της φύσης της.»
Κίμων Βελιτζανίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια: